Da li šećer uništava zdravlje zuba?

Slatkiši- izvor sreće i šećera. Većina ljudi voli slatkiše, ali da li konzumiranje šećera može imati posledice po zdravlje naših usta i zuba?

Osim u slatkišima, postoji i skriveni šećer koji možemo uneti čak i kada mislimo da jedemo zdravu hranu- omiljenu ovsenu kašu, pahuljice ,ili čak kada pijemo sok.

Mnoge gotove namirnice za koje se smatra da su zdrave to zapravo nisu. Za gazirana pića već znamo da sadrže šećere i da nisu zdrav izbor, ali bilo bi korisno da prepoznamo i druge nezdrave namirnice. Nije problem pojesti ponekad slatkiš, ali čuvajte se i zdrave hrane koja to zapravo nije. I na ovo treba da obratimo pažnju. Prirodni šećer iz voća, povrća i mlečnih proizvoda najzdraviji su izbor. Treba ih jesti umereno.

Svi volimo slatkiše, ali hajde da vidimo šta taj lepi slatki ukus radi u našim ustima

Usta i zubi, kao početni deo sistema za varenje, imaju izuzetno važnu ulogu u uzimanju i pripremi hrane za dalje korišćenje. Poznato je da su šećeri faktor za nastanak dentalnog karijesa. Zahvaljujući novijim istraživanjima uloga šećera bolje je definisana. Ugljeni hidrati sami po sebi nemaju direktan štetni uticaj na zube. Bakterije koje se nalaze u zubnim naslagama- dentalnom plaku, koriste ugljene hidrate u svom metaboluzmu i produkuju organske kiseline. Tako nastale kiseline izazivaju pad pH vrednosti u ustima. Na ovaj način dešava se demineralizacija tvrdih zubnih tkiva. Tako nastaje karijes.

Naša omiljena gazirana pića- da li nam mogu oštetiti zube i kako?

Osim velike količine šećera u našim omiljenim gaziranim pićima nalazi se i fosforna kiselina, koja takođe oštećuje zubnu gleđ. Ako baš ne možete da im odolite, šteta će biti manja ukoliko ih pijete na slamčicu.

Slatkiši i grickalice- slatka nezdrava navika

Osim što grickalice i lepljivi slatkiši sadrže puno šećera, oni i mehanički štete zdravlju zuba i desni. Kako do toga dolazi? Lepljivi slatkiši se utiskuju u prostore između zuba i duže vremena ostaju na tim površinama i time omogućavaju pad pH, pritisak na desni, demineralizaciju zuba.

Grickalice koje su tvrde i oštre zapadaju između zuba, a mogu i mehanički oštetiti desni i izazvati male rane, ovo olakšava put bakterijama da napadnu osetljive desni i da dovedu do upale. Upala desni koja se ne leči dovodi do crvenila, krvarenja i neprijatnog zadaha. Ako imate omiljene namirnice kojih se zaista ne možete odreći , bilo bi dobro da posle jela operete zube detaljno. Ovako ćete otkloniti sve mehaničke naslage i vratićete pH u ustima normalu i zaustaviti stvaranje karijesa.

Deca i slatkiši

Posebno treba obratiti pažnju na mališane, nemoguće je da im u potpunosti zabranite unos omiljenih slatkiša, ali postoji mnogo toga što možete da učinite kako biste prevenirali pojavu karijesa.

Smanjite unos slatkiša – ne bi trebalo da ih jedu više puta dnevno.

Slatkiše zamenite voćem

Razvijajte navike pranja zuba, pomozite im da dobro operu zube. Ako počastite mališane omiljenim slatkišima, pobrinite se da nakon konzumiranja operu zube. Umesto zaslađenih sokova pripremite im prorodne sokove, ovako ćete manje narušavati pH u ustima.

Pravilno formiranje navika u ishrani veoma je bitno u najranijem periodu detinjstva jer je teško menjati stečene navike.

Jako je bitna ukupna količine unesenih šećera , ali je mnogo značajnija učestalost njihovog unošenja- opasno je davati slatkiše više puta u toku dana. Značajno je i vreme unosa (sa ili između obroka), kao i oblik i lepljivost slatkiša na primer karamele, bombone i slično, kao i dužina zadržavanja u ustima- sporo otapanje slatkiša u ustima je posebno opasno za pH vrednost u ustima i nastanak karijesa. Sve preko jednog unosa slatkiša dnevno i to posebno između obroka, može se smatrati rizičnim.

Šta znamo o karijesu kroz istoriju?

Savremena industrijska hrana, a pogotovu navike vezane za njen unos, donose niz zdravstvenih problema, pa je tako i karijes na zubima.

Možemo slobodno reći da su najzastupljenija oboljenja zuba najvećim delom posledica nepravilnog načina ishrane.

Najbolji dokaz za to je veoma mala zastupljenost zubnog karijesa kroz istoriju, posebno u praistorijsko vreme kada se jelo pretežno meso i plodovi iz prirode. Istraživanja su pokazala da sa prelaskom praistorijskog čoveka na poljoprivrednu proizvodnju dolazi do pojave karijesa. On postaje ozbiljni problem tek sa uvođenjem industrijski proizvedenih šećera.

Zapamtite

U svemu treba biti umeren i preduzimati preventivne mere, održavati dobru higijenu usta i zuba. I uvek znati da su zubi i usta deo Vašeg tela i jako su bitni za opšte zdravlje.